Miten saada unen päästä kiinni?

Kaikki varmaan tietävät, miten kokonaisvaltaisesti huonosti nukuttu yö voi pilata päivän? Muutaman huonosti nukutun yön kyllä selviää, mutta jos se jatkuu pidempään, niin alkaa tulla jo enemmän ongelmia.

Kun vähän selvittelee asiaa, niin nopeastikin katsottuna univelan syntilista on aikamoinen: yllättäen väsyttää, ei jaksa keskittyä, reaktiokyky huononee, muisti ei pelaa niin hyvin, stressihormonitasot nousevat, unirytmiin pääsy voi olla vaikeaa, vastustuskyky huononee, olo on ärtynyt ja ruokahalu kasvaa. Ei siis saa mitään järkevää aikaiseksi, syö huonosti ja tulee ehkä vielä kipeäksi? Ei hyvä!

En ajatellut kuitenkaan puhua univelan vaaroista, saati unettomuudesta, vaan siitä miten normaalisti voisi nukkua hieman paremmin? Nämä ovat toki aikamoisia yleistyksiä, eivätkä siten toimi jokaisella, mutta tässä edes muutama vinkki, joista olen itse ainakin hyötynyt.

IMG_20141129_115248

1. Hyvä sänky. Huomasin sen merkityksen vasta hankkiessani vanhan tilalle uuden. Sänkykauppiaat taitavat olla sittenkin oikeassa, sillä omalla kohdalla tarpeeksi kova, mutta myötäilevä sänky toi hyvät unet kun kroppa oikeasti rentoutui. Myös selkäkivut hellittivät uuden sängyn myötä. Siihen sijoitettu raha maksaa itsensä hyvin nukuttuina öinä takaisin.

2. Stressin hallinta. Vaikka kuinka olisi huone tuuletettu ja unisukat jalassa, niin jos päässä pyörii miljoona asiaa niin eihän se uni vain tule? Stressin hallinta on myöskin yksillölistä, mutta yksi hyvä vinkki on miettiä, että ”Voinko tehdä näille asioille tänä yönä jotain?”. Yleensä vastaus on, että en voi, joten kannattaa ajatella, että ”Kun en voi tänä yönä niitä ratkoa, niin voin antaa asioiden odottaa huomiseen ja nukkua sillä aikaa itse hyvin. Hyvin nukutun yön jälkeen niitä on helpmpi ratkoa”.

Ja jos vieläkin tuntuu, että ne miljoona asiaa poikineen pyörivät päässä, niin kannattaa ihan oikeasti ottaa kynä ja paperia ja kirjoittaa ne ylös. Niinkun ihan oikeasti kirjoittaa! Näin ei ainakaan ”unohda mitään tärkeää” vaan ne asiat odottavat huomiseen.

3. Unirytmi, joka on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Varsinkin kun sitä monesti tahtoo  vähän eri syistä sotkea. Mutta jos siihen pääsee edes välillä kiinni, niin sitten kestää ne poikkeukselliset heilahtelut.

4. Itselle sopiva iltapala ja ruokavalio. Tähän on toki mahdoton löytää kaikille toimivaa ohjenuoraa, mutta omalla kohdalla uni tulee parhaiten, kun menee pienen iltapalan jälkeen nukkumaan. Iso lämmin ruoka tuntuu liian tuhdilta ja pienikin nälän tunne taas pitää hereillä. Eli ruokaa koneeseen, muttei liikaa.

5. Kahvin rajoittaminen.  Kahvin vaikutus ei ole mikään tahdon asia, vaikka se ei kaikkia tuntuisikaan piristävän. Täältä voi lukea pari sanaa aiheesta. Monelle onkin varmasti tuttu tunne, kun ”kroppa on rättiväsynyt, mutta silmien alla tuntuu kun olisi täysin hereillä”. Tämä ylikierroksillä käyminen voi johtua monesta muustakin syystä, mutta ihan arkinen syntipukki on se iltapäivällä juotu kahvi. Jos tuntuu, että uni jää tulematta, niin kannattaa oikeasti harkita että jättää sen iltapäiväkaffen pois, vaikka se niin ihana onkin.

6. Rentoutuminen ja liikunta. Kun on tarpeeksi aktiivinen fyysisesti, niin tulee unikin helpommin. Toki kaikki varmaan tietävät, että ihan heti urheilun jälkeen. Myös lepoa ja rentoutumista tarvitaan vastapainoksi ja kannattaa kokeilla rentoutusharjoituksia tai meditoida. Varsinkin sellainen tietoinen rauhoittuminen ja ”ei minkään ajattelu” on tosi hyvä taito opetella.

7. Muut vinkit. No näitähän riittää. Huoneen sopiva lämpötila, hyvät vuodevaatteet, pimeä huone, häiriötekijöiden rajoittaminen… Ja yhtenä ainakin on valon määrän optimointi niin, että aamulla läväyttää kaikki valot päälle ja koittaa ehtiä nauttia päivän valosta ja illalla taas rajoittaa sitä. Ehkä vielä viimeisenä, että yrittäisi olla stressaamatta siitä nukkumisesta! Joskus yö menee huonosti, mutta ei siitä kannata itseään alkaa soimaamaan tai pelottelemaan.

Onko muilla jotain hyviä univinkkejä? :)

Hyviä meikkejä: Muutama uusi lemppari

*Postauksen meikit saatu Lumenelta*

Ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa vähän kosmetiikasta ja oikeastaan nostaa esiin muutamia Lumenen tuotteita, koska tykkään niistä tosi paljon monesta eri syystä.  Yksi ehkä tärkein syy on on se, että tuotteiden taustalla on paljon oikeaa tutkimusta. Mä olen aika tiedeuskovainen ja mulle on tärkeää, että asiat perustellaan avoimesti.

Muita syitä siihen miksi pidän Lumenesta, ovat kotimaisuus, hyvä laatu ja se, että tuotteita kehitetään jatkuvasti.  Olen huomannut, että monet tuotteet ovat olleet pitkään meikkipussissani heiltä, joten en ole ollut todellakaan pahoillaan, kun olen saanut uusia tuotteita myös kokeiluun.

IMG_5273

Blueberry kulmakynä ja puuterimainen kulmaväri

Lumenen kulmakynä on ollut meikkipussissa jo pitkään, mutta tämän kulmavärin sain syksyllä täydennyksenä. Siinä on suti mukana ja värikin tarpeeksi vaalea. Mulla on ikuinen kulmakarvojen kasvatusprojekti meneillään, joten nämä tuo kyllä apua siihen.

IMG_5269

 Huulikiiltokynä

Tässä on ehkä sellainen tuote, etten olisi sitä itse osannut ikinä hyllystä valita. Väri on tosi neutraali, aluksi ajattelin että aika tylsä, ja lopputulos on vain hoitava ja eikä juuri lainkaan kiiltävä. Mutta pakko oli todeta, että tämä on aivan täydellinen arkikäyttöön. Tämä on ollut mulla niin paljon käytöössä, että siitä on käsilaukun pohjalla kaikki tekstitkin kuluneet. Eikä ole yhtään tahmainen tai liian näkyvä. Eli jos huulipuna tai huulikiilto ei yksin nappaa, niin tää on just hyvä siitä välistä.

IMG_5266

Voidemainen poskipuna

Samaa sarjaa, en olisi osannut ikinä valita tätä hyllystä! Kesällä tämä oli ihan paras, kun meikki oli aika luonnollinen ja kerrankin oli poskipunaa helppo levittää oikeaan kohtaan. Toimii varsinkin, jos tykkää, että meikki jää aika kuulaaksi.

IMG_5272

Primer ja meikkivoide

Tässä on kyllä täydellinen pikkujoulumeikki-kaksikko. Jos tuntuu, että naama irtoaa kesken bileillan, niin näiden kanssa ei tarvitse sitä pelätä. Primer silottaa kivasti ihoa ja meikkivoide peittää kunnolla mutta pysyy silti aika luonnollisena.

IMG_5264

Gel effect-kynsilakat

Nyt musta tuntuu, että tätä on mietitty! Koska kun itse mietin, että millasesta kynsilakasta tykkään niin tässä tulee vaatimuslista: 1.Jos on tosi kiire, niin yksikin kerros lakkaa riittäisi peittämään. 2. Se voisi kuivia aika nopeasti 3. Pysyisi muutaman päivän lohkeilematta 4. Olisi tarpeeksi sileästi levittyvää ja 5. Saisi poistettua helposti. Tadaa… Tässä niitä olisi!

Ootteko kokeilleet näitä? :)