Ruumiini on temppelini ja muuta sellaista.

Eikun oikeasti, jotenkin sitä on herännyt siihen, että haluaa kohdella omaa raatoaan mahdollisimman hyvin. Tämä on kuitenkin se sama ja ainoa, jolla pitäis pärjätä loppuelämänsä. Kirurgian luennollakin kivasti puhuttiin ”luonnon omasta ihmeestä” eli siitä miten haava oikeasti paranee ihan itsestään. Meillä on valtava määrä kirjoja ja tietoja siitä, miten kaikki toimii ja kovasti kaikkea selvitetään. Mut samalla jokainen solu meidän elimistössä tietää itse paremmin, mitä sen pitää tehdä. Niin aivan mahdottoman jännittävää. Okei ja tänään mulla on ollut aikamoinen mietintäpäivä muutenkin.

Kävinpä siis tänään virkistämässä mieltä ja ruumista saliharrastukseni parissa, joka on aina yhtä hyvä idea. Tankkasin koululla leipää, makaronilaatikkoa ja kahvia, niin johan taas jaksoi. Kouluruoka on muuten aivan maan mainio asia. Meillä on yleensä ainakin neljä eri lämpimän ruuan vaihtoehtoa, ruokaisa salaatti, peruna-ja riisityyppiset lisukkeet, salaattipöytä josta löytyy parhaina päivinä kaikkea perussalaatista eri papuihin ja linsseihin, tuoretta leipää ja juotavankin saa valita soijamaidosta ab-piimään ja maitoon. Ja kaikki vaivaisella 2,60e hinnalla!

pic20150128154737

Niin ja tosiaan jos pari sanaa siitä treenistäkin, kun se vähän aihepiiriin kuuluu. Tänään oli selkä-vatsapäivä ja voisinpa luetella pitkästä aikaa liikkeetkin jos jotakuta kiinnostaa:

avustettuja leuanvetoja 4×13

alatalja 4×10

kulmasoutu käsipainoilla 3×10

vatsat trx-nauhoissa 3×15

vatsat levypainolla heiluen 2×10

kyljet kahvakuulalla 3×10

Ja sit äkkiä kotiin. Alkulämmittelynä muuten yleensä teen keppijumppaa, jotta olkapäät ei narskuis niin paljon. Pitäis ostaa joku kuminauha kotiinkin ja jumppailla sillä. Yhtään itseäni toisaalta tuntien edellinen tosin ei tule tapahtumaan, koska kotijumppa on mulle jotenkin aivan liian haastavaa toteuttaa. Mut josko nyt lopettais tän oudon jaarittelun, kun ollaan menty solun sielunelämän ja kouluruuan kautta kuminauhoihin.

 

Maailman paras aamupala

Se on arkinen, tuttu ja turvallinen. Ensinvaikutelmaltaan jopa tylsän oloinen. Tuo kurnivien aamupäivämasujen pahin painajainen. Ravintosisällöltään erinomainen. Maultaan alleviivamattoman luonnollinen. Tuo aamupalojen ykkönen: kaurapuuro kera lisukkeiden oivallisten.

Juu, en vitsaile vaikka hassu olenkin. Arkiaamuisin sitä pohtii kaikkea järkevää. Kuten, että kumpi on parempi: lyhyiden yöunien pidentäminen puolella tunnilla vai vähillä unilla mutta huollisella tankkauksella tehty päivän aloitus? Viime vuosina oma aamupala on hioutunut mahdollisimman vaivattomaksi valmistaa ja huonokin päivän aloitus on paljon parempi hyvän aamupalan ansiosta. ”Tulipas huono olo kun söin aamulla niin hyvän aamupalan” – said no one ever.

Eli mitä siihen sitten tulee? Tässä ohjeet kuvien kera vaihe vaiheelta:

IMG_5712

Mittaa lautaselle 1dl luomu täysjyväkaurahiutaleita. Lisää vettä silmämääräisesti noin 2,5dl tai sen verran kun tiedät lempilautaselle sitä hiutaleiden sekaan kuuluvan. Laita koko komeus mikroon kolmeksi minuutiksi ja tee jotain hyödyllistä pitkien minuuttien aikana. Esimerkiksi kahvinkeittimen lataus ja sängyn petaus hoituu hyvin sillä aikaa.

IMG_5714

Puuro kuohuu yli jos liioitellaan 1. hiutaleiden määrässä 2. veden määrässä 3. mikrotuksen määrässä. Mittaamalla näistä kaksi välttyy mikron siivoamiselta ja aamun turhalta vastaan hankaamiselta. Kyllä se puuro valmistuu kattilassakin, mutta yhtä hyvin se tuolla mikrossa tulee.

IMG_5715

Lisää ruokalusikallinen tai kaksi pellavasiemenrouhetta. Jos tykkää vaikka jyväsämpylöistä niin tästä saa vähän samaa fiilistä ja onhan se superterveellistä hyvine rasvoineen myös. Rouheen voi laittaa myös mikroon hiutaleiden kanssa, mutta itse tykkään jotenki tästä päälle siroteltavasta tyylistä.

 

IMG_5716

Lisää valikoima marjoja pakkasesta. Tällä kertaa oli mustikoita ja puolukoita. Marjoja ei tarvi edes selittää ja annoskin näyttää jo nätiltä. Suosittelen kokeilemaan myös punaisia viinimarjoja! Itsehän en niistä oikein raakana välitä juuri ollenkaan (liian kirpeitä) mutta pakastus tekee niille jotain outoa ja niistä tulee parempia (makeita).

IMG_5718-001

Pilaa koko kauneus ja länttää päälle raejuustoa reilulla kädellä.  Koko aamupalan salaisuus on jo kerrassaan huonossa maineessa oleva proteiini ja vielä halvimman mahdollisen raejuuston muodossa. Muttakun sen nälkää hillitsevä ominaisuus on vaan täydellinen liitto puuron kanssa. Sitäpaitsi siitä tulee lisää vähän struktuuria koko annokseen. Pelkkä puuro saa kenet tahansa nälkäiseksi jo tunnin päästä ja samoin pelkkä raejuusto. Mutta yhdessä tässä on kestävän (nälkävastaisen) liiton ainekset!

 

IMG_5720

Ja viimeisenä jännitysmomenttina päälle lisätään Gefilus-mehukeittoa lautasen reunoja hipoen. Oon aivan innostunut maitohappobakteereista ja mun opiskelujen syventävät opinnotkin liittyyvät niihin. Kyse ei ole siis mistään uskon asiasta tai mielipiteestä, vaan oikeasti se kruunaa koko annoksen. Eläköön hyvät bakteerit!

Sellainen oli se, tuo aamupalojen voittaja erinomainen.

Kuka muu syö tai inhoaa?