Maailman paras aamupala

Se on arkinen, tuttu ja turvallinen. Ensinvaikutelmaltaan jopa tylsän oloinen. Tuo kurnivien aamupäivämasujen pahin painajainen. Ravintosisällöltään erinomainen. Maultaan alleviivamattoman luonnollinen. Tuo aamupalojen ykkönen: kaurapuuro kera lisukkeiden oivallisten.

Juu, en vitsaile vaikka hassu olenkin. Arkiaamuisin sitä pohtii kaikkea järkevää. Kuten, että kumpi on parempi: lyhyiden yöunien pidentäminen puolella tunnilla vai vähillä unilla mutta huollisella tankkauksella tehty päivän aloitus? Viime vuosina oma aamupala on hioutunut mahdollisimman vaivattomaksi valmistaa ja huonokin päivän aloitus on paljon parempi hyvän aamupalan ansiosta. ”Tulipas huono olo kun söin aamulla niin hyvän aamupalan” – said no one ever.

Eli mitä siihen sitten tulee? Tässä ohjeet kuvien kera vaihe vaiheelta:

IMG_5712

Mittaa lautaselle 1dl luomu täysjyväkaurahiutaleita. Lisää vettä silmämääräisesti noin 2,5dl tai sen verran kun tiedät lempilautaselle sitä hiutaleiden sekaan kuuluvan. Laita koko komeus mikroon kolmeksi minuutiksi ja tee jotain hyödyllistä pitkien minuuttien aikana. Esimerkiksi kahvinkeittimen lataus ja sängyn petaus hoituu hyvin sillä aikaa.

IMG_5714

Puuro kuohuu yli jos liioitellaan 1. hiutaleiden määrässä 2. veden määrässä 3. mikrotuksen määrässä. Mittaamalla näistä kaksi välttyy mikron siivoamiselta ja aamun turhalta vastaan hankaamiselta. Kyllä se puuro valmistuu kattilassakin, mutta yhtä hyvin se tuolla mikrossa tulee.

IMG_5715

Lisää ruokalusikallinen tai kaksi pellavasiemenrouhetta. Jos tykkää vaikka jyväsämpylöistä niin tästä saa vähän samaa fiilistä ja onhan se superterveellistä hyvine rasvoineen myös. Rouheen voi laittaa myös mikroon hiutaleiden kanssa, mutta itse tykkään jotenki tästä päälle siroteltavasta tyylistä.

 

IMG_5716

Lisää valikoima marjoja pakkasesta. Tällä kertaa oli mustikoita ja puolukoita. Marjoja ei tarvi edes selittää ja annoskin näyttää jo nätiltä. Suosittelen kokeilemaan myös punaisia viinimarjoja! Itsehän en niistä oikein raakana välitä juuri ollenkaan (liian kirpeitä) mutta pakastus tekee niille jotain outoa ja niistä tulee parempia (makeita).

IMG_5718-001

Pilaa koko kauneus ja länttää päälle raejuustoa reilulla kädellä.  Koko aamupalan salaisuus on jo kerrassaan huonossa maineessa oleva proteiini ja vielä halvimman mahdollisen raejuuston muodossa. Muttakun sen nälkää hillitsevä ominaisuus on vaan täydellinen liitto puuron kanssa. Sitäpaitsi siitä tulee lisää vähän struktuuria koko annokseen. Pelkkä puuro saa kenet tahansa nälkäiseksi jo tunnin päästä ja samoin pelkkä raejuusto. Mutta yhdessä tässä on kestävän (nälkävastaisen) liiton ainekset!

 

IMG_5720

Ja viimeisenä jännitysmomenttina päälle lisätään Gefilus-mehukeittoa lautasen reunoja hipoen. Oon aivan innostunut maitohappobakteereista ja mun opiskelujen syventävät opinnotkin liittyyvät niihin. Kyse ei ole siis mistään uskon asiasta tai mielipiteestä, vaan oikeasti se kruunaa koko annoksen. Eläköön hyvät bakteerit!

Sellainen oli se, tuo aamupalojen voittaja erinomainen.

Kuka muu syö tai inhoaa?

Juotava salaatti tai paremminkin vihersmoothie

Tiedätkö sen fiiliksen kun… Kaikki tolla lauseella alkavat lauseet ottavat päähän ja huolimatta pitkistä yöunista ja hyvästä fiiliksestä on vaan aivan poikki päivän päätteeksi? Niinkuin eräs viisas on sanonut, että väsymys on vain mielentila, niin päätin silti pelata varman päälle ja ottaa sellaisen ”luonto kutsuu”-tyyppisen asenteen. Enkä tarkoita tällä sitä, että alan käyttäytymään kuten armas koirani, vaan ajattelin ottaa viherpiirperryksen tehokeinot käyttöön smoothien muodossa.

Suunnitelma oli ihan simppeli: jos tankkaa itseensä jotain vihreää ja freeshiä, niin ei voi olla tunkkainen ja väsynyt olo. Eipä! Tähän voi sitäpaitsi hyvällä omatunnolla uhrata ne nahistuneet vihannekset sieltä kaapista, joita toivoisi syövänsä, mutta jotka eivät nekään keskellä tammikuista maanantaina freshiä päivää näe.

Mutta joo, tästä olisi voinut tehdä ihan kammottavan terveellisen makuisen, mutta nyt mentiin hedelmien ja käytännössä mauttoman kurkun ja salaatin voimalla. Näin jälkikäteen olisin vaihtanut tilalle kyllä parsakaalia, koska a.) se on terveellisempää ja b.) ihan sama, banaani peittää kaikesta maun kuitenkin. Omena, banaani, kurkku, avokadon puolikas, vähän salaattia, vettä ja sitten green mix-jauhetta.

IMG_5691

IMG_5689

IMG_5693

 

IMG_5698

IMG_5703

Jos vihanneskiintiö tuntuu haastavalta täyttää,

niinkuin se ylensä siltä vähän näyttää

ei tarvi muutakun ainekset koneeseen läväyttää

ja pankin räjäyttää

ja…

en osaa räbäyttää

—–

ei muuta :D